پلکسی چیست و چه کاربردی در صنعت تابلوسازی دارد؟

پلکسی گلاس چیست؟
فهرست مطالب

پلکسی یکی از متریال‌هایی است که در ساخت انواع تابلو اعم از تابلو چلنیوم و تابلو پلاستیک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو احتمالا شما هنگام مطالعه درباره تابلوهای تبلیغاتی، بخصوص تابلوهای مدرن، به این نام بر خورده باشید و این سوال را از خودتان پرسیده باشید که پلکسی چیست و برای ساخت کدام قسمت تابلو از آن استفاده می‌شود؟!

ما در این مقاله از سری مقالات نماشهر اطلاعات جامعی درباره ورق پلکسی و کاربردهای گوناگون آن در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس اگر قصد ثبت سفارش ساخت تابلو دارید و به همین منظور می‌خواهید با این متریال پرکاربرد در صنعت تابلوسازی بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

پلکسی چیست؟

پلکسی گلاس نوعی ورق شفاف پلاستیکی خشک و انعطاف پذیر است که تا حدودی قابلیت خم شدن و شکل دادن دارد و در صنایع گوناگون از دکوراسیون داخلی گرفته تا ساخت تابلوهای تبلیغاتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق شفاف رنگبندی متنوعی دارد و در ابعاد گوناگون به فروش می‌رسد.

شما شاید تاکنون نام پلکسی گلاس را نشنیده باشید ولی قطعا در قسمت‌های مختلف شهر، مخصوصا در بازار و اماکن عمومی آن را دیده‌اید! البته پلکسی با نام‌های دیگری مثل ورق آکریلیک، طلق پلاستیکی شفاف و… نیز شناخته می‌شود. پس اگر قبلا این نام‌ها را شنیده‌اید، بدانید که منظور از آن‌ها همان ورق پلکسی گلاس است.

ورق پلکسی گلاس چه کاربردهایی دارد؟

ویژگی‌هایی مانند مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر شرایط جوی، انعطاف پذیری و شکل پذیری، سبک وزن بودن و قابلیت حمل و جابجایی آسان، قابلیت حکاکی به وسیله لیزر، قابلیت عبور نور تا ۹۰ درصد و موارد دیگر باعث شده تا پلکسی مصارف متعدد و گسترده‌ای داشته باشد.

در حالت کلی، کاربردهای پلکسی گلاس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد؛

  • استفاده به عنوان سقف کاذب
  • استفاده بجای شیشه
  • ساخت قسمت هایی از خودروها
  • ساخت تابلوها و استندهای تبلیغاتی و تابلوهای دکوراتیو
  • ساخت آکواریوم و اشیاء این چنینی
  • استفاده در دکوراسیون داخلی اماکن مسکونی، تجاری، تفریحی و صنعتی

تفاوت فلکسی با پلکسی چیست ؟

کاربرد پلکسی گلاس در صنعت تابلوسازی

تابحال شده از خودتان بپرسید رویهٔ حروف و اشکال برجسته در تابلوهای سه بعدی مدرن، چه جنسی دارد که نور را به این خوبی از خود عبور می‌دهد و در برابر عوامل جوی مثل باران و آفتاب هم دچار تغییر رنگ نمی‌شود؟!

همانطور که در مقدمه بحث اشاره کردیم، ورق پلکسی در صنعت ساخت تابلوهای تبلیغاتی کاربرد بسیار دارد و جزو جدایی ناپذیر تابلوهای سه بعدی است. این متریال همان چیزیست که قسمت رویی حروف و اشکال سه بعدی را می‌پوشاند و بر زیبایی و جذابیت کار می‌افزاید. البته پلکسی گلاس کاربردهای دیگری هم در تابلوسازی دارد! مثلا این که به عنوان پایه اصلی انواع تابلوها معرفی شده و در بسیاری از مواقع، بیس و زمینه تابلو نیز با استفاده از آن ساخته می‌شود.

ابعاد و اندازه های ورق پلکسی

ورق‌های پلکسی در حالت عادی، ابعاد ۱۸۳*۱۲۲ سانتی‌متری دارند ولی در صورت نیاز کارشناسان ما در تابلوسازی نماشهر، سفارش ساخت ورق پلکسی گلاس در ابعاد ۲۴۰*۱۲۲ سانتی‌متر را به شرکت می‌دهند تا تابلوی موردنظر شما به صورت یکدست ساخته شود.

درباره ضخامت پلکسی گلاس نیز باید خدمتتان عرض کنیم که این ورق‌ها با ضخامت‌های ۱ میلی‌متر، ۲ میلی‌متر، ۲٫۵ میلی‌متر، ۲٫۸ میلی‌متر، ۴ میلی‌متر، ۵ میلی‌متر، ۶ میلی‌متر، ۸ میلی‌متر و ۱۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند که ضخامت ۲٫۸ میلی‌متر آن در صنعت تابلوسازی مصارف بیشتری دارد.

رنگبندی ورق های پلکسی گلاس

ورق های پلکسی از نظر رنگبندی به 4 دسته تقسیم می‌شوند؛

  1.  پلکسی رنگی
  2. پلکسی شفاف (بی رنگ)
  3. پلکسی ترانسفارنت
  4. پلکسی گلاس آینه‌ای

که معمولا از مدل های شفاف و آینه‌ای آن به عنوان زیرساز تابلوها و از سایر مدل ها به عنوان متریال ساخت حروف و اشکال برجسته یا رویه‌ی حروف چلنیوم، حروف استیل و فلزی بکار گرفته می‌شوند.

بهترین روش برای تمیز کردن ورق های پلکسی

تمیز کردن تابلو مغازه و یا حروف سه بعدی ساخته شده با ورق پلکسی که داخل مغازه‌ها و دفاتر اداری و یا محیط‌های صنعتی نصب می‌شوند، قطعا به افزایش شفافیت و جذابیت آن‌ها کمک می‌کند و شاید حتی طول عمر آن‌ها را هم افزایش دهد! اما به شرط این که شما روش درست تمیز کردن آن‌ها را بدانید.

بهترین راه برای تمیز کردن ورق‌های پلکسی از هرگونه آلودگی، استفاده از شیشه پاک کن و دستمال‌های حوله‌ای نرم است. حتی در صورت در دسترس نبودن شیشه پاک کن، شما می‌توانید از الکل و متانول هم استفاده کنید.

❌ توجه داشته باشید که استفاده از دستمال‌های زبر، باعث ایجاد خط و خش روی سطح پلکسی می‌شود و همچنین استفاده از مواد بنزینی و مایعاتی مثل تینر، به مرور زمان سبب از بین رفتن رنگ و کدر شدن سطح پلکسی خواهد شد.

بهترین روش برای تمیز کردن ورق های پلکسی

سخن پایانی

نکته مهمی که لازم دیدیم در انتهای مطلب ذکر کنیم این که؛ پلکسی گلاس‌ها در مجموع طول عمر و مقاومت بالایی دارند اما نمونه‌های بی‌کیفیت آن‌ها نیز در بازار کم نیست! حالا اگر تابلوساز در ساخت تابلوی شما از ورق‌های پلکسی بی‌کیفیت با ضخامت نامناسب استفاده کند، مطمئنا پس از گذشت مدت زمانی کوتاه این پلکسی گلاس دچار تغییر رنگ یا پوسیگی شده و این موضوع قطعا بر طول عمر تابلو نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

ما در تابلوسازی نماشهر از ورق‌های پلکسی گلاس تایوانی که به برندهای چوچن، یرلانگ و سامپکس تعلق دارند و جزو باکیفیت‌ترین‌های موجود در بازار ایران هستند استفاده می‌کنیم تا به این ترتیب تابلوی موردنظر شما طول عمر و ماندگاری بالایی داشته باشد.

مشاوره تلفنی